Gebruikershandleiding voor de aangifte

Consulteer de gebruikershandleiding voor de aangifte van bewakingscamera's in het Nederlands en het Duits.

Raadpleeg ook onze FAQ over:

FAQ

Ik krijg een foutmelding bij het (her)valideren van een aangifte van bewakingscamera's?

Krijgt u na klikken op de knop “valideren” in een aangifte de volgende foutmelding “De aangifte kon niet worden aangemaakt”?  Gelieve dan volgende stappen te volgen aub: 

Raadpleeg eerst de gebruikershandleiding voor het correct invullen van de velden in de aangifte ( https://www.besafe.be/nl/bewakingscamera/gebruikershandleiding-voor-de-aangifte ). 

Als de foutmelding blijft opduiken, gelieve volgende velden in de aangifte na te kijken: 

  1. Beschrijving van de camera’s
    Klik op het potloodicoon in de overzichtstabel van de camera’s. 
    Bij het veld Welke is de beeldschermresolutie (zie p.22 van de handleiding): 
    Laat het veld leeg, of vul enkel een getal in (totaal aantal pixels). 
    ✅ Voorbeeld: “1500000” 
    ❌ Niet: “1920 x 1200i p” of “1200p”
     
  2. Bewaring van beelden 
    Onderaan in de aangifte, bij het veld “Worden de beelden opgenomen?” (zie p.26 van de handleiding) en indien van toepassing in het veld “bewaringstermijn van de beelden”
    Als u kiest voor “x weken” of “x dagen”, dan vult u in het extra veld enkel cijfers in. 
    ✅ Voorbeeld: “20” of “4” 
    ❌ Niet: “20 dagen” of “4w” 

TIP: enkel de velden met een rood sterretje in een aangifte zijn verplicht in te vullen, de overige velden mogen leeg blijven. 

Als de foutmelding hierna nog steeds verschijnt, is er mogelijks een probleem met het adresveld:  

Er mag maar één aangifte per adres zijn. De camerawet staat namelijk maar één aangifte toe per bewaakte plaats, dus per adres.  

  • Als u zelf geen andere aangifte met hetzelfde adres heeft (of indien u van oordeel bent dat om een uitzonderlijke reden een tweede aangifte op hetzelfde adres nodig is):  
    kan u voor verdere hulp de helpdesk camerawet contacteren: [email protected]  

Na deze stappen zou de foutmelding moeten verdwijnen en de aangifte gevalideerd raken. 

Er verschijnt een foutmelding ‘Gateway time-out 504’ na identificatie op de aangiftewebsite?

Dit is te wijten aan een technisch probleem, dat kan opduiken na identificatie op de aangiftewebsite. In afwachting van een oplossing, bent u in dit geval tijdelijk vrijgesteld van de aangifteplicht voor bewakingscamera’s. Voor bijkomende informatie en indien u op de hoogte wenst gebracht te worden wanneer deze storing is opgelost, gelieve contact op te nemen met de camerahelpdesk [email protected] 

Ik heb de "rol" om mijn bedrijf te vertegenwoordigen maar wanneer ik mij aanmeld, zie ik mijn persoonlijke gegevens. Is dit normaal?

Het is normaal dat wanneer u verbinding maakt met de applicatie, uw persoonlijke gegevens op de startpagina verschijnen. Pas nadat u op "een nieuw camerabewakingssysteem aangeven" heeft geklikt, kan u kiezen tussen een aangifte in eigen naam of in naam van de onderneming die u vertegenwoordigt, als u daadwerkelijk de rol hebt om deze onderneming te vertegenwoordigen.

Om een rechtspersoon te kunnen vertegenwoordigen en de aangifte voor de onderneming in te dienen (, wijzigen of valideren), moet u

Wanneer u een aanvraag indient om de rol voor uw onderneming toegekend te krijgen, moet de rolbeheerder van uw onderneming uw aanvraag bevestigen, zodat deze wordt gevalideerd en uw rol wordt geactiveerd. U kan de status van uw aanvraag controleren op de website https://iamapps.belgium.be/rma/generalinfo?language=nl.

Dan zou u de keuze hebben om een aangifte in eigen naam of in naam van deze onderneming in te dienen.

De aangiftewebsite voor bewakingscamera's laadt niet correct?

De aangiftewebsite is in theorie altijd bereikbaar vanuit elke internetbrowser.

Als de website toch niet correct laadt op uw toestel, kan dit onder meer liggen aan de configuratie of (beveiligings-)instellingen van het gebruikte toestel (pc, laptop, smartphone). 

Probeer eerst het volgende : 

Als de website nog niet laadt, kan u er eens naar surfen : 

  •  vanop een ander toestel van iemand die u kan vertrouwen (eventueel een particuliere pc/laptop van een familielid, of een goede kennis, een collega) ? Wij raden, voor de gebruiksgemak van de website, bij voorkeur aan om via een pc/laptop naar de website te surfen. 
  • via een ander (beveiligd) Wifi, bedraad of mobiel netwerk. 
  • via een andere browser. Check ook of de gebruikte browser de laatste updates heeft. 

Ik wil de Excel-file via de applicatie gebruiken om mijn camera's te lokaliseren en te beschrijven, maar wanneer ik die wil uploaden krijg ik een foutmelding. Wat kan ik doen?

Kijk eerst en vooral na of u het tabel correct heeft ingevuld. 

Aangezien het een gestandardiseerde tabel is, kan u er geen rijen of kolommen aan toevoegen. Het bestand moet ingevuld worden in dezelfde vorm zoals u die gedownload heeft. 

Kijk ook na dat de lentegraad en breedtegraad in decimalen werden ingevuld (net zoals in het voorbeeld dat u kan terugvinden in de tabel, met minstens 7 cijfers na de komma). Indien u die hebt ingevuld en graden-minuten-seconden of indien u gegevens X en Y minder dan 7 cijfers na de komma bevatten, is het normaal dat u een foutmelding krijgt. 

Zorg er ook voor dat alle velden werden ingevuld zoals gevraagd, door het voorbeeld te volgen en de vermelde instructies. 

Indien u nog steeds problemen ondervindt nadat u alle nodige correcties heeft toegepast, contacteerd dan de helpdesk "camera", bereikbaar telefonisch van maandag tot vrijdag tussen 9 uur en 17 uur op 02/739 42 80 of via mail: [email protected] .

Hoe gebeurt de aangifte indien ik niet over de Belgische nationaliteit beschik?

De identificatie op de aangiftewebsite verloopt via de CSAM-software van de FOD BOSA.

Indien u niet over de Belgische nationaliteit en dus over geen elektronische identiteitskaart eID beschikt:

  • kan u de FOD BOSA contacteren die u desgevallend een andere identificatiemethode kan bezorgen, waarmee u zich kan identificeren op onze site (en ook op de toepassing "rollenbeheer").
FAQ page