Klacht Federale politie (minderjarige)

Onheus behandeld door (een lid van) de federale politie?

De indiening van een valse klacht die met lasterlijke aangifte kan worden gelijkgesteld, kan leiden tot een strafrechtelijke vervolging (art. 443 van het Strafwetboek).

Ben je als minderjarige onheus behandeld door (een lid van) de federale politie, kan je terecht bij:

  • Federale politie

Voelt u zich (als burger of onderneming) onheus behandeld door de diensten van de federale politie? Dan kunt u hen dat laten weten. Met het oog op continue verbetering staat de federale politie open voor klachten van burgers over een interventie of een contact met haar diensten.

Alvorens een klacht in te dienen, vraagt de Federale politie dat u onderstaande vragen doorneemt:

  • Wie kan een klacht indienen?
  • Om welke redenen kan ik via het formulier een klacht indienen?
  • Om welke redenen kan ik niet via het formulier een klacht indienen?
  • Hoe kan ik weten of mijn klacht de Federale Politie betreft?
  • Wat als mijn klacht de Lokale Politie betreft?
  • Is mijn klacht ontvankelijk?
  • Wat is de gemiddelde behandelingstermijn van een klacht?
  • Wat als ik niet tevreden ben met het antwoord op mijn klacht?

Het contactformulier, de antwoorden op deze vragen en de volledige procedure kan u hier vinden.

  • UNIA

In het geval dat je je gediscrimineerd voelt door een politieambtenaar dan kan je hier ook een melding van maken bij Unia. Unia behandelt meldingen van slachtoffers en getuigen van discriminatie, en adviseert hen over de stappen die kunnen worden ondernomen. Unia staat niet zelf in voor de behandeling van klachten.

Wanneer is vastgesteld dat de melding effectief over discriminatie gaat, informeert ze de melder over welke acties hij/zij kan ondernemen. Mits toelating van het slachtoffer, stuurt Unia de melding naar de Dienst Intern Toezicht of de AIG. In geval van een melding rond etnische profilering of een mogelijk haatmisdrijf, raadt Unia aan om deze over te maken aan de Referentieambtenaar van de politie (van de betreffende zone) die bevoegd is voor het opsporen en vervolgen van discriminatie en haatmisdrijven.

Meer informatie over voorbeeld van discriminerend gedrag of haatboodschappen vind je op de website van UNIA. Een melding bij UNIA kan je via volgend formulier maken.

  • kinderrechtencommissariaat

Woon je in Vlaanderen? Dan kan je een melding maken bij het kinderrechtencommissariaat.

Het Kinderrechtencommissariaat werd in 1997 opgericht door het Vlaams Parlement. Het is een onafhankelijke instelling die toekijkt op de naleving van het Kinderrechtenverdrag in Vlaanderen. Minderjarige slachtoffers of hun naasten (familie, vrienden, leerkrachten...) kunnen zich wenden tot de klachtenlijn van het Kinderrechtencommissariaat.

De Klachtenlijn onderzoekt grondig en onafhankelijk de klachten. De Klachtenlijn bemiddelt en geeft helder advies om de klacht om te buigen naar een oplossing in het belang van de minderjarige. Het onderzoek start als andere middelen uitgeput zijn of geen oplossing brachten. Toetsen doet men in de eerste plaats aan het kinderrechtenverdrag en het wettelijk kader. Daarnaast zijn de algemeen aanvaarde ombudsnormen een belangrijk toetsingskader. Die normen hebben vooral te maken met behoorlijkheid en zorgvuldigheid van de dienstverlening van overheden, diensten en voorzieningen.

Meer informatie over het kinderrechtencommissariaat vind je hier. Meer informatie over de klachtenlijn vind je hier

Woon je in Fédération Wallonie-Bruxelles ? Dan kan je een melding maken bij het Délégué général de la Communauté française aux droits de l’enfant.

Le Délégué général aux droits de l'enfant is open van 09u00 tot 17u30 en staat paraat voor alle vragen van jongeren of ouders met betrekking tot problemen die zij tegenkomen in het leven. Ze proberen oplossingen voor deze problemen aan te reiken.

Meer informatie vind je hier.

Terug naar overzicht