
Onderneem de juiste acties
- 1. Laat je fiets markeren - graveren of labelen - zodat hij traceerbaar is
Markering met rijksregisternummer
Door jouw fiets te laten markeren, zal hij zal herkenbaar en identificeerbaar zijn. Daardoor kan jouw tweewieler een visuele identiteit hebben en minder gemakkelijk worden doorverkocht. Met andere woorden, hij zal minder interessant zijn voor een dief. Wanneer je fiets wordt teruggevonden, kan het rijksregisternummer dat uniek is voor elke persoon, worden gebruikt om de eigenaar op te sporen.
Je rijksregisternummer wordt in het frame gegraveerd waardoor de markering van jouw fiets duidelijk zichtbaar is. Deze gravering kan extra benadrukt worden door een sticker. Niet alle fietsen kunnen echter gegraveerd worden.
Overzicht fietsgraveringen
Staat jouw lokale overheid niet in de lijst? Contacteer jouw lokale overheid en ontdek de lokale markeringsmogelijkheden.
Identificeer en registreer je fiets online (Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
Een fietsregister met een uniek nummer is voorlopig alleen beschikbaar voor inwoners van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest of voor mensen die er regelmatig met de fiets rijden. Alle informatie is terug te vinden op https://mybike.brussels/ . De uitwerking van een nationaal fietsregister wordt momenteel volop voorbereid.
Breng een unieke identificatiesticker aan (Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
Je ontvangt een sticker met een uniek identificatienummer en een QR-code om op het frame van je fiets te kleven als je deze aanvraagt op de website https://mybike.brussels/. Je moet de sticker gewoon op het frame van je fiets aanbrengen. Na 48 uur zal het niet meer te verwijderen zijn. De eigenaar kan worden geïdentificeerd via voorafgaande registratie. Zo kan deze persoon dankzij de opgegeven contactgegevens gemakkelijker en sneller worden gecontacteerd als de fiets is teruggevonden. Het is een soort elektronische identiteitskaart voor je fiets.
RFID-chip
Bovendien zit bij aankoop van sommige fietsen al een RFID-chip in het frame (of slot) verwerkt. Deze zal informatie bevatten, die met specifieke toestellen vanop een beperkte afstand kan worden gelezen.
GPS-systeem
GPS-systemen kunnen ook worden gekocht en discreet worden geplaatst. Dit kan het lokaliseren van uw fiets vergemakkelijken. Maar pas op, als je dit type systeem gebruikt in geval van diefstal, moet je de politie verwittigen en niet zelf proberen je fiets terug te vinden. Als je fiets op een privéterrein staat, kan de politie bovendien alleen ingrijpen als ze een huiszoekingsbevel van een onderzoeksrechter heeft. Merk ten slotte op dat dieven ook discreet een GPS-systeem op je fiets kunnen plaatsen, zodat ze jouw bewegingen kunnen volgen en het beste moment kunnen aangrijpen om het van je te stelen. Wees hiervoor dus extra alert.
Anti-diefstalmateriaal

- 2. Gebruik een sterk slot met sleutel (een groot beugelslot of een dik, gehard stalen kettingslot)
Een kwalitatief slot is niet zo goedkoop, maar in elk geval goedkoper dan een nieuwe fiets. Elk slot kan met het juiste gereedschap gekraakt worden. Hoe meer weerstand een slot echter biedt, hoe meer tijd en middelen een dief nodig heeft om het open te krijgen.
Het beugelslot is relatief zwaar omdat een goed slot van gehard staal is gemaakt en groot is. Hangsloten met ART-referenties (kwaliteitslabel) zijn door sommige verzekeraars verplicht. Voor een optimaal beveiligingsniveau wordt een ART-hangslot met minimaal 2 sterren aanbevolen. Hiermee kunt u de fiets zowel aan het (voor)wiel, het frame en een fietsenrek of een omgekeerde U-vormige boog worden vastgemaakt. Een betrouwbaar kettingslot (schakels van minimaal 4 mm dik) is gemaakt van gehard staal en is voorzien van een versterkt slot.
Deze sloten bieden de meeste weerstand. Enkel erg gemotiveerde (en goed uitgeruste) dieven zullen er de strijd mee aanbinden. Deze veiligheidssloten blijven onklopbaar wat de verhouding efficiëntie/prijs en de verhouding efficiëntie/gewicht betreft.
Koop dit type slot altijd samen met een systeem om het aan je fiets te bevestigen. Dit is niet alleen handig, het helpt ook om je slot niet te vergeten. Een goed beugelslot weegt ongeveer 1 kg. Beugelsloten zijn over het algemeen verkrijgbaar in twee lengtes (23 en 30 cm) zodat ze voor elke fiets gebruikt kunnen worden. Met een langer slot is het makkelijker om de fiets aan een vast object te bevestigen.
Let wel op want zelfs bij dit type slot kan de kwaliteit erg verschillen naargelang het merk.

- 3. En gebruik een tweede sterk slot met sleutel (ringslot)
Een goed slot alleen houdt een dief niet tegen, want hij zal altijd op zoek gaan naar het zwakke punt van de beveiliging.
Dieven specialiseren zich vaak maar in het kraken van één type slot. Daarom is het belangrijk er een goede gewoonte van te maken om je fiets overal steeds met twee sloten te sluiten, ook al is het maar voor even. Bovendien betekent twee sloten dat de dief twee keer zoveel tijd nodig heeft om de diefstal te plegen en hierdoor het risico loopt op heterdaad betrapt te worden.
Het gebruik van een beugelslot met een ringslot biedt een goede beveiliging tegen dieven. Het ringslot wordt bevestigd aan het frame onder het zadel. De dikte van de ring en het omhulsel bepalen de stevigheid van dit type slot.
Parkeren op privéterrein of aan huis
- 4. Maak de fiets goed vast, indien mogelijk aan een vast punt, zelfs in een beveiligde en gesloten garage
Bij een inbraak zijn fietsen ook een doelwit voor sommige dieven. Thuis je fiets vastmaken lijkt misschien een gedoe, maar je maakt het op deze manier fietsdieven veel lastiger. Hoe meer obstakels er zijn tussen de dief en de buit die hij wil maken, hoe meer tijd er nodig zal zijn om de diefstal te kunnen plegen, en ofwel zal hij het risico nemen om op heterdaad betrapt te worden, ofwel zal hij afzien van de diefstal.
Zet je fiets goed vast, ook op beveiligde plaatsen van derden (garages, rekken op privéterrein, box, trappenhuis,...). Het kan voldoende zijn dat iemand de toegangsdeur niet op slot doet of een onbevoegde persoon binnenlaat, met een diefstal tot gevolg.
- 5. Plaats de fiets uit het zicht
Als de fiets niet duidelijk zichtbaar is, weet de dief niet van zijn bestaan af. Net als bij diefstalpreventie in auto's, is het belangrijk om jouw fiets niet in het zicht plaatsen om te voorkomen dat het bestaan ervan bekend wordt. In het algemeen zal een dief bij een auto niet proberen in te breken in een kofferbak of garage zonder te weten wat zich daarin bevindt. Hij kiest zijn doelwit aan de hand van verschillende parameters, met als eerste parameter: wat is het voorwerp dat ik wil stelen?
Bevestig je fiets daarbij steeds aan een vast object. Zo voorkom je dat een dief je fiets optilt en meeneemt. Dit doe je door het slot door het frame en (voor)wiel te steken en vervolgens rondom een stevig vast object (fietsenrek, hek, verankeringselement, …) te bevestigen. Zorg er zeker voor dat het frame aan een vast object bevestigd wordt, indien het niet mogelijk is om zowel frame als wiel ergens aan vast te binden. Maak waar mogelijk gebruik van (bewaakte) fietsenstallingen en stal je fiets zo dat je andere personen niet hindert.
Parkeren op de openbare weg
- 6. Maak het frame en het (voor)wiel vast aan een vast, stevig punt, en plaats de fiets in het zicht
Zoek van tevoren uit waar er parkeermogelijkheden zijn in de buurt van je bestemming en hoe je deze kan gebruiken
Informeer indien mogelijk naar de parkeermogelijkheden op of in de buurt van je bestemming. Als het af te leggen traject belangrijk is, is de plaats waar je jouw fiets voor de duur van je afspraak of dag zal stallen dat ook, als je je eigendom bij terugkomst nog wil aantreffen.
Gebruik altijd twee verschillende soorten sloten, ook al ben je maar even weg
Zoals reeds vermeld (zo wordt nogmaals bewezen dat dit van cruciaal belang is), specialiseren dieven zich vaak in het kraken van één type slot. Bovendien betekent twee sloten dat de dief twee keer zoveel tijd nodig heeft om de diefstal te plegen en hierdoor het risico loopt op heterdaad betrapt te worden.
Maak het frame en het (voor)wiel vast aan een vast en stevig punt
Dit is de meest veilige opstelling om ervoor te zorgen dat je fiets veilig blijft staan waar je hem hebt achtergelaten. Het achterwiel wordt bijvoorbeeld vastgemaakt met het ringslot onder het zadel, en het voorwiel en het frame worden aan het vaste punt bevestigd met bijvoorbeeld een groot beugelslot.
Plaats de fiets in het zicht
Op de openbare weg, is het beste om je fiets in het zicht te plaatsen. Sociale controle staat voorop. Een fiets vastmaken op een plaats waar veel verkeer is (op een plein, voor een terras, etc.) is veiliger dan een fiets die buiten het zicht van voorbijgangers is vastgemaakt. Zorg er daarbij wel voor dat voetgangers en rolstoelgebruikers zich via het voetpad kunnen blijven verplaatsen!
Een gedeeltelijk of ongelukkig verborgen fiets is de droom van elke dief. Enerzijds zal hij weten dat het publiek er niet veel aandacht aan zal schenken, en anderzijds zal hij meer op zijn gemak sloten kunnen openbreken of doorknippen, aangezien hij ook gedeeltelijk aan het oog van het publiek onttrokken zal zijn. Met een medeplichtige op de uitkijk, zal het des te makkelijker zijn.
Laat je fiets 's nachts niet op de openbare weg staan
's Nachts is er minder beweging op straat, dus hebben dieven niet veel tijd nodig. Zoek naar een oplossing om 's nachts te parkeren, zodat je fiets niet een te verleidelijk doelwit wordt.
- 7. Neem de batterij (elektronische fiets) of verwijderbare accessoires mee
Laat ook geen verwijderbare onderdelen of accessoires achter op je fiets, zoals een fietscomputer, fietspomp, accu, afneembare verlichting, drinkbus of persoonlijke bezittingen in de eventuele fietstassen of op de bagagedrager.
Voorkom dat je gelegenheidsdieven of opportunistische dieven in de verleiding brengt of helpt, en verwijder alle onderdelen die niet integraal deel uitmaken van de fiets.
Sport, fietstocht: applicaties en tracering
- 8. Registreer je fietstocht pas als je al een eindje van huis bent
Toon je traject bij voorkeur alleen aan mensen die je kent
Deel je gegevens niet zomaar met iedereen, maar enkel met mensen die je kent. Hoe breder je je gegevens deelt, hoe groter de kans dat iemand met slechte bedoelingen er misbruik van maakt.
Registreer je fietstocht pas als je al een eindje van huis bent
Wil je toch je prestaties en routes delen met mensen die je niet kent, dan doe je er goed aan om niet je volledige traject openbaar te maken. Je kan het begin- en eindpunt van je fietstocht verbergen of pas wanneer je al even onderweg bent, je route manueel starten.
- 9. Vermeld niet je volledige naam, adres of plaats van vertrek of aankomst als deze plaats je huis is
Je geeft ook best niet je volledige naam op in deze apps, maar bijvoorbeeld enkel de eerste letter van je familienaam. Via je naam kunnen criminelen immers ook achterhalen waar je woont.
Aankoop van een tweedehandsfiets
- 10. Koop enkel een fiets met een factuur waarop de naam van de vorige eigenaar vermeld staat of met een aankoopbewijs
Heling van fietsen is, net zoals fietsdiefstal, strafbaar. Heling bestaat uit het bezitten, houden of kopen van een gestolen voorwerp. In de meeste gevallen van heling zijn de verdachten niet op de hoogte van de herkomst van het voorwerp. Of de aankoop van het gestolen object nu bewust is of niet, de strafrechtelijke sancties zijn erg zwaar.
Zorg er bij de aankoop van een fiets voor dat je geen gestolen fiets koopt. Om dit te voorkomen, moeten de gebruikelijke controles worden uitgevoerd. Zoals de campagne van de FOD Economie : ‘Als het te mooi is om waar te zijn, is het dat ook’, deze stelregel kan ook gelden voor het aanschaffen van een fiets, en in dit geval, is dat de fiets niet daadwerkelijk door de rechtmatige eigenaar is verkocht en dat deze zeker gestolen is.
Vraag of de fiets al gegraveerd, gelabeld met een sticker of geregistreerd is
Laat de verkoper weten dat je op de hoogte bent van de preventie van fietsendiefstal (graveren, registreren, identificeren) en dat hij niet moet proberen jou een gestolen fiets te verkopen. Als de persoon het gesprek of de verkoop direct beëindigen, weet je dat hij/zij niet eerlijk was.
Vraag naar de factuur of het aankoopbewijs van de vorige eigenaar
Zodra je belangstelling hebt getoond, vraag je om een bewijs van aankoop of vorige transactie. Onthoud dat een relatief nieuwe fiets die voor een lage prijs wordt verkocht, één van de volgende twee dingen kan betekenen: ofwel is de fiets kapot, ofwel is de verkoper niet de rechtmatige eigenaar. Laat je niet misleiden door valse of misleidende redenen zoals: ik ben verhuisd en heb geen plaats meer om de fiets te zetten, de fiets was een cadeau van mijn ex-vrouw en ik wil er van af, ik heb snel geld nodig, ...
Koop geen fiets op een rommelmarkt, een beurs of het internet zonder een factuur waarop de naam van de vorige eigenaar vermeld staat
Gebruik bij voorkeur een beveiligde website die een identificatie van de eigenaar vereist, of een beurs die wordt georganiseerd door een vereniging die actief is in de fietswereld.
Vraag altijd om een factuur of een aankoopbewijs, alsook de naam van de eigenaar. Als je enige terughoudendheid bespeurt, wijs er dan op dat je dit doet in de strijd tegen heling van fietsen, en niet uit misplaatste nieuwsgierigheid.
Wees extra alert wanneer je een tweedehandsfiets koopt in een tweedehandswinkel of op het internet. Helers zullen alles proberen om de gestolen fiets te verkopen.
Controleer de staat van de fiets
Let extra op wanneer:
- een ringslot zwaar beschadigd is, sporen van braak vertoont en/of niet meer functioneert;
- er deuken in het spatbord zijn en lakschade aan het kader, daar waar normaal een slot hoort te zitten;
- een nieuwe fiets geen gemonteerd ringslot heeft;
- een fiets overschilderd of herspoten werd;
- de sticker van de leverancier verwijderd of overschilderd werd;
- het framenummer en/of de barcode van recentere fietsen geheel of gedeeltelijk verwijderd werd(en);
- het kader zichtbare slijpplekken vertoont die verraden dat een eerder gegraveerd rijksregisternummer verwijderd werd.
Stel samen met de verkoper een aankoopbewijs op
Stel bij aankoop van een fiets samen met de verkoper altijd een aankoopbewijs op waarop je het volgende vermeldt:
- de omschrijving (merk, model, type, soort, kleur, bijzondere kenmerken, …);
- eventueel het framenummer van de fiets of een merkteken;
- het aankoopbedrag;
- de datum van aankoop;
- de identiteit en de handtekening van de verkoper en de koper.
Indien je de gemerkte fiets wilt verkopen, vermeld je best uitdrukkelijk het merkteken op het aankoopbewijs dat je samen met de koper opstelt.
Verzekeringen
Overweeg of je een diefstalverzekering moet afsluiten en neem de juiste beslissing
Een verzekering tegen fietsdiefstal is bedoeld om financieel verlies in geval van diefstal te vermijden, maar zal niet kunnen voorkomen dat je fiets wordt gestolen. Onderzoek de verschillende verzekeringsaanbiedingen op de markt en beslis zelf. Analyseer de risico's die je loopt met betrekking tot het gebruik van je fiets, de aankoopprijs van je fiets, de plaatsen waar je je fiets kan stallen, de aanwezige preventiemiddelen, enz.
De vereniging Pro Velo VZW heeft een vergelijking gemaakt van verzekeringen. Aarzel niet om het te raadplegen: https://www.provelo.org/nl/page/fietsverzekeringen-vergelijkingstabel
Werd jouw fiets gestolen? Doe zeker aangifte!
Aangifte kun je doen bij de lokale politie of elektronisch via de website www.police-on-web.be of via de website van jouw politiezone.
Centraal Fietsregister
Tegen eind 2023 komt er een Centraal Fietsregister. Dankzij dit Centraal Fietsregister zal je je fiets kunnen registreren op een regionaal digitaal platform en kunnen markeren met behulp van een unieke sticker om het risico op diefstal en heling te beperken.
Dit register heeft als doel:
- de preventie en de daling van het aantal fietsdiefstallen, de organisatie van de strijd tegen fietsdiefstal,
- het opstellen van statistieken,
- de gewestelijke, federale en lokale overheden de mogelijkheid bieden om de teruggevonden fietsen te beheren.
In de FAQ hieronder vindt u meer informatie over dit Centraal Fietsregister.
Extra info
Folder NMBS
Veelgestelde vragen
Wat is de belangrijkste troef van het Centraal Fietsregister?
Dit systeem is nationaal en zal van toepassing zijn op alle fietsen (fietsen, gemotoriseerde fietsen en speed pedelecs, zoals gedefinieerd in de Wegcode) die zich voornamelijk (dit wil zeggen meestal) op het Belgische grondgebied bevinden.
Dit systeem zal gebruikt worden door de lokale politie over het hele land om de eigenaar van een gestolen fiets op te sporen. Zo zal een in Aarlen gestolen en in Oostende teruggevonden fiets gemakkelijker teruggegeven kunnen worden aan de eigenaar. Wanneer de fiets gemarkeerd en geregistreerd is op basis van een provinciaal of lokaal systeem, verloopt de zoektocht veel ingewikkelder, aangezien men reeds moet kunnen identificeren welke instelling de fiets gemarkeerd heeft en niet alle politiediensten hebben toegang tot deze verschillende registratiesystemen (naast het markeren of graveren van het rijksregisternummer op het fietsframe).
Het is de bedoeling om een uniek systeem te hebben dat voor heel België werkt.
Hoe zal het Centraal Fietsregister werken?
Door u op het platform te registreren, zal u de mogelijkheid hebben om uw fiets gratis te registreren en om met een simpele muisklik aan de regionale overheden te vragen om u per post een sticker met een uniek nummer met een QR-code op te sturen, die u vervolgens op het frame van uw fiets zal moeten kleven (de te volgen instructies zullen eveneens worden meegedeeld).
Indien uw fiets helaas gestolen is (om uw fiets zo goed mogelijk te beveiligen, raadpleeg onze webpagina ‘Preventie fietsdiefstal’), zal u dit moeten melden op het platform en klacht moeten indienen bij de politie.
De lokale politie (die territoriaal werkt), zal over het hele land toegang hebben tot het Centraal Register en zal dus snel contact met u kunnen opnemen indien ze uw fiets teruggevonden heeft en uw fiets terug kunnen geven.
Welke informatie zal gevraagd worden voor registratie in het Centraal Fietsregister?
Naast uw persoonlijke identificatie (naam, voornaam, adres, telefoon, mail,…), zal u een aankoopbewijs van uw fiets moeten voorleggen en zal u verschillende fietskenmerken moeten kunnen vermelden (merk, kleur, type, nuttig identificatie-element zoals de reeds uitgevoerde vorige markering,…). De bedoeling hiervan is de fiets te kunnen identificeren en zo vlot mogelijk contact met u te kunnen opnemen.
Mijn fiets is reeds gegraveerd of gemarkeerd. Wat verandert er voor mij met het nieuwe Centraal Fietsregister?
Indien u uw fiets hebt laten graveren of markeren met uw rijksregisternummer (via de gemeenschapswachten of de diefstalpreventieadviseurs van uw gemeente of van de lokale politie), zal het nog steeds mogelijk zijn om het momenteel actieve systeem te gebruiken. Om de toegang tot uw contactgegevens (met name het in het nieuwe systeem gevraagde telefoonnummer of e-mailadres) te vergemakkelijken, is het evenwel verkieslijk dat u zich in het Centraal Fietsregister registreert en dat u uw rijksregisternummer vermeldt in het daartoe voorziene vak (ander fietsidentificatie-element). Zo zal de politie, zelfs indien u geen nieuwe sticker aanvraagt, een opzoeking kunnen doen op basis van het op de teruggevonden fiets vermelde nummer, uw registratie kunnen terugvinden en gemakkelijker contact met u kunnen opnemen. Dit zal ieders werk vergemakkelijken.
Indien uw fiets geregistreerd is in een lokale of provinciale databank (zie onderstaande niet-limitatieve lijst) en gemarkeerd is, moet u zich bewust zijn van het risico dat deze databanken mettertijd zullen verdwijnen. Ze zullen niet meer gevoed worden (aangezien we het gebruik van het nieuwe centraal register promoten) en zullen op termijn ook niet meer geraadpleegd worden door de politiediensten die er momenteel toegang toe hebben. Het is dus sterk aan te raden om uw fiets in het nieuwe systeem te registreren met vermelding van de markering (over het algemeen een uniek nummer) dat zich reeds op uw fietsframe bevindt, in het daartoe voorziene vak (ander fietsidentificatie-element). Zo zal de politie, zelfs indien u geen nieuwe sticker aanvraagt, een opzoeking kunnen doen op basis van het op de teruggevonden fiets vermelde nummer, uw registratie kunnen terugvinden en gemakkelijker contact met u kunnen opnemen.
De betrokken databanken zijn met name:
- BIKEBANK (provincies Vlaams-Brabant, West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Limburg).
- GEVONDENFIETSEN.BE (provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant, West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Limburg).
Bovendien werd melding gemaakt van verschillende lokale werkwijzes bij de uitvoering van een enquête bij de gemeenschappelijke preventiediensten en bij de gemeenschapswachten. Deze werkwijzes hebben geen bestaansrecht meer wanneer het nieuwe Centraal Fietsregister actief zal zijn. De eigenaar van een gemarkeerde fiets zal steeds de mogelijkheid hebben om zijn/haar fiets op het nieuwe platform te registreren.
Tot slot blijven de verschillende websites, zoals verlorenofgestolen.be (Antwerpen en Leuven), van bepaalde lokale politiediensten of Facebook-pagina's (Page Veloflic Polbru, Facebook-pagina gevonden in Oostende, Gevonden fietsen Blankenberge,…) uiteraard actief. Het zijn geen fietsregistratieplatformen. Ze verstrekken informatie over teruggevonden fietsen (en soms andere voorwerpen) die helaas niet over een markering beschikken om hun eigenaar te kunnen identificeren.