Blue Heart Campaign – UNODC vindt plaats op 30 juli

Logo blue heart
Op 30 juli is het Werelddag voor de slachtoffers van mensenhandel en voert UNODC (United Nations Office on Drugs and Crime) jaarlijks de Blue Heart Campaign om de problematiek van mensenhandel onder de aandacht te brengen, om sterker te kunnen optreden tegen de daders en om de slachtoffers te voorzien in de nodige en gepaste opvang en zorg.

Het thema van dit jaar is “Gebruik en misbruik van technologie”.
België is sinds 2019 partner in deze campagne. De federale overheidsdiensten Justitie, Binnenlandse Zaken en Buitenlandse Zaken, het UNODC in Brussel, de gespecialiseerde centra voor slachtoffers van mensenhandel PAG-ASA, Payoke en Sürya en de Belgische goodwill-ambassadeur Piet Goddaer (beter bekend onder zijn artiestennaam Ozark Henry) hebben hierbij hun krachten verenigd en kunnen rekenen op veel steden en gemeenten die tal van initiatieven nemen, met in het bijzonder de blauwe verlichting van hun iconische monumenten en gebouwen. 
Op maandag 25 juli gaf minister van Justitie Vincent Van Quickenborne het officiële startschot voor de Belgische campagne in het Atomium. De volgende personen namen ook het woord: Sarah Schlitz, Staatssecretaris voor Gendergelijkheid, Gelijke Kansen en Diversiteit, Nicole de Moor, Staatssecretaris voor Asiel en Migratie, Yatta Dakowah, vertegenwoordiger van UNODC Liaison Office Brussel, Diane Schmitt, EU-coördinator voor de bestrijding van mensenhandel, en Sarah De Hovre, directeur van vzw PAG-ASA.
Op 30 juli zullen zullen er infostanden zijn in de steden Brussel, Leuven, Nijvel en Luik, bemand door de centra voor de slachtoffers van mensenhandel om de burger te sensibiliseren voor mensenhandel. ’s Avonds zullen meerdere steden en gemeenten, waaronder Antwerpen, Brussel, Brugge, Embourg, Lanaken, Maaseik, Moeskroen, Nazareth, Ninove, Nijvel, Tongeren en Waterloo hun stadhuis/gemeentehuis/gebouw van de gemeentelijke administratie of ander iconisch gebouw zoals het Belfort en stationsgebouw in Doornik, de Rijselpoort in Ieper, de Halletoren in Tielt, … verlichten in het blauw. Brussel zal opnieuw Manneke Pis in een blauw kostuum aankleden. Men kan ook zijn steun voor de campagne betuigen door het dragen van de pin die het ‘blauwe hart’ voorstelt.  

logo coeur bleu

© Eddy Meijs

Hoe kan u de campagne mee ondersteunen?

  • Breng een bezoek aan een infostand of verlicht gebouw in jullie gemeente, stad of provincie en deel de foto hiervan op sociale media, met gebruik van de hashtags #EndHumanTrafficking, #HumanTrafficking; 
  • Zet volgende tekst op de Facebookpagina/Instagram/Twitter van uw provincie, stad, gemeente, politiezone: “Het is #Werelddag tegen mensenhandel. Een dag om stil te staan bij de vele slachtoffers van mensenhandel. Signaleer slachtoffers bij www.pagasa.be, www.payoke.be en www.asblsurya.org” 

Meer info: 

  • Werelddag tegen mensenhandel Using the Power of Technology to Help Victims of Human Trafficking (unodc.org)
  • Blue Heart Campaign Blue Heart Campaign against Human Trafficking (unodc.org)
un schtroumpf devant un coeur bleu sur un ordinateur