Wederzijds respect
Wederzijds respect tussen de burger en de veiligheidsprofessionals zou een evidentie moeten zijn. Jammer genoeg blijkt dat niet altijd het geval. Naar aanleiding van een aantal incidenten waarbij geweld werd gebruikt door en tegen veiligheidsprofessionals lanceerde minister Annelies Verlinden in 2021 samen met de FOD Binnenlandse Zaken (Algemene Directie Veiligheid en Preventie en de Algemene Directie Civiele Veiligheid), de Federale Politie, de Vaste Commissie van de Lokale Politie en de Sociale dienst van de politie een gezamenlijk project om aan deze relatie te werken. Het wederzijds respect tussen de burger en haar veiligheidsprofessionals verhogen door in te zetten op een positief, verbindend verhaal waarin onderlinge kennismaking en een open dialoog centraal staan, is het doel van dit initiatief.
Met de publicatie van de brochure ‘Ken je de veiligheidsberoepen?’, waarin de burger wordt geïnformeerd over de taken en verantwoordelijkheden van verschillende veiligheidsberoepen, en een breed gedeelde sociale mediacampagne van oog-in-oog gesprekken waarbij enkele burgers en veiligheidsprofessionals hun ervaringen deelden, zijn vorig jaar al een paar belangrijke stappen gezet in deze wederzijdse toenadering.
Dialoog
In het kader van deze campagne organiseert de Algemene Directie Veiligheid en Preventie (ADVP) op 25 mei een conferentie waarbij zowel burgers als veiligheidsprofessionals actief betrokken zullen zijn. Samen met de taken en verantwoordelijkheden van de veiligheidsberoepen staan de rechten en plichten van zowel burgers als veiligheidsprofessionals tijdens interventies dan ook centraal tijdens deze conferentie. De kennis van de deelnemers over deze onderwerpen zal via een korte quiz worden getest, waarna de enkele vertegenwoordigers van politie, en brandweer en enkele gemeenschapswachten, voetbalstewards, bewakings- en beveiligingsagenten de antwoorden zullen toelichten.
Tijdens rondetafelgesprekken zullen vertegenwoordigers van verschillende jeugdorganisaties en buurtinformatienetwerken (BIN’s) vervolgens in debat gaan met de veiligheidsprofessionals. Ze zullen zich buigen over verschillende thema’s, zoals de negatieve beeldvorming van veiligheidsprofessionals op sociale media en de procedure die burgers moeten doorlopen om klacht in te dienen tegen een veiligheidsprofessional. Tijdens deze gesprekken zullen concrete maatregelen worden geformuleerd waar de overheid op korte en lange termijn mee aan de slag kan.
Later dit jaar zal dit debat doorheen het land ook op lokaal niveau en op kleinere schaal worden gevoerd. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk burgers en veiligheidsprofessionals samen bij dit debat te betrekken en op die manier van onderuit te blijven werken aan de band tussen elkaar.