vélo

De fiets is een vervoermiddel dat veel voordelen biedt. Fietsen is een vorm van duurzame mobiliteit: het neemt noch uitlaatgassen noch geluidsoverlast met zich mee. Bovendien is fietsen een gezonde vorm van lichaamsbeweging en is het een remedie tegen stress, want met de fiets vermijd je files en parkeerproblemen.

Maar dat is niet alles. Je kan er ook geld mee besparen, want je hoeft geen brandstof of parkeertickets te kopen. In de stad is de fiets vaak ook sneller dan de auto.

Wat belet burgers dan nog om op hun fiets te stappen? Het gebrek aan fietsstallingen, de koude, de regen, het gebrek aan beveiligde infrastructuur? Of het risico om te voet naar huis te moeten omdat hun fiets gestolen is? Aan het weer kunnen we jammer genoeg niets veranderen ... We kunnen daarentegen wel mee het gebruik van de fiets stimuleren door voldoende parkeermogelijkheden te voorzien en de risico's op diefstal te beperken.

0

Statistieken

In 2018 werd aangifte gedaan van 31.322 fietsdiefstallen (http://www.stat.policefederale.be/criminaliteitsstatistieken/). Het werkelijk aantal diefstallen ligt echter veel hoger. Vele burgers melden deze feiten immers niet. Waarom doen zo weinig burgers aangifte? Veel slachtoffers veronderstellen dat de politie geen gevolg zal geven aan hun aangifte en dat ze hun fiets nooit meer zullen terugzien.

1
Statistieken

Het profiel van de fietsendief

Het is niet evident om een goed daderprofiel op te stellen. Zoals we in de tabel hieronder kunnen zien, zijn daartoe wel pogingen ondernomen.

fietsdiefstal

1
Het profiel van de fietsendief

Sloten

Maak je fiets steeds op een correcte manier vast!

Een goed slot alleen houdt een dief niet tegen, want hij zal altijd op zoek gaan naar het zwakke punt van de beveiliging. Daarom is het belangrijk er een goede gewoonte van te maken om je fiets overal steeds met twee sloten te sluiten, ook al is het maar voor even. Op openbaar terrein plaats je de fiets bij voorkeur goed in het zicht. Op privéterrein (bv. tuin, oprit, garage, …) stal je deze daarentegen beter uit het zicht en eveneens achter slot. Doe dit zeker wanneer je je fiets in gemeenschappelijke ruimten stalt, zoals in de gang of garage wanneer je op kot zit of een appartement huurt.

Bevestig je fiets daarbij steeds aan een vast object. Zo voorkom je dat een dief je fiets optilt en meeneemt. Dit doe je door het slot door het frame en (voor)wiel te steken en vervolgens rondom een stevig vast object (fietsenrek, hek, verankeringselement, …) te bevestigen. Zorg er zeker voor dat het frame aan een vast object bevestigd wordt, indien het niet mogelijk is om zowel frame als wiel ergens aan vast te binden. Maak waar mogelijk gebruik van (bewaakte) fietsenstallingen en stal je fiets zo dat je andere personen niet hindert.

Laat ook geen verwijderbare onderdelen of accessoires achter op je fiets, zoals een fietscomputer, fietspomp, afneembare verlichting, drinkbus of persoonlijke bezittingen in de eventuele fietstassen of op de bagagedrager.

Gebruik een goed slot!

Een kwalitatief slot is niet zo goedkoop, maar in elk geval goedkoper dan een nieuwe fiets. Elk slot kan met het juiste gereedschap gekraakt worden. Hoe meer weerstand een slot echter biedt, hoe meer tijd en middelen een dief nodig heeft om het open te krijgen.

Gebruik steeds twee sloten, bij voorkeur van een verschillend type.

Dieven specialiseren zich vaak maar in het kraken van één type slot.

Hieronder vind je een overzicht van enkele sloten die je kunt gebruiken:

  • Het ringslot

antivol cadenas

Het ringslot is een slot dat vastzit op het frame onder het zadel en dat vaak bij stadsfietsen is aangebracht. Het vormt een goede basis tegen fietsdiefstal, maar een tweede slot wordt zeker aangeraden omdat je met dit slot de fiets immers nergens aan kunt vastbinden. De dikte van de ring en het omhulsel bepalen de stevigheid van dit type slot.

  • Het beugelslot in U-vorm

cadenas u

  • Dit type sloten bieden de meeste weerstand. Enkel erg gemotiveerde (en goed uitgeruste) dieven zullen er de strijd mee aanbinden. Deze veiligheidssloten blijven onklopbaar wat de verhouding efficiëntie/prijs en de verhouding efficiëntie/gewicht betreft.
  • Koop dit type slot altijd samen met een systeem om het aan je fiets te bevestigen. Dit is niet alleen handig, het helpt ook om je slot niet te vergeten.
  • Een goed beugelslot weegt ongeveer 1 kg.
  • Beugelsloten zijn over het algemeen verkrijgbaar in twee lengtes (23 en 30 cm) zodat ze voor elke fiets gebruikt kunnen worden. Met een langer slot is het makkelijker om de fiets aan een vast object te bevestigen.
  • Let wel op want zelfs voor dit type slot kan de kwaliteit erg verschillen naargelang het merk.

De combinatie van dit type slot met een ringslot is één van de beste beveiligingen tegen fietsdieven.

  • Het vouwslot

antivol pliant

Erg stevig (dankzij het gehard staal waaruit ze bestaan), daarnaast biedt het vouwslot de volgende voordelen:

  • een grote flexibiliteit bij het vastmaken (geen beperkingen door een vaste breedte). Vanaf 85 cm kun je het wiel en het frame van je fiets vastmaken aan een lantaarnpaal, een boom, ...;
  • Ze zijn erg compact, waardoor ze makkelijk te vervoeren zijn;
  • Dit slot weegt ongeveer evenveel als een beugelslot (ongeveer één kg).

Toch maakt de platte vorm van de 'armen' en gewrichten dit type slot kwetsbaarder dan een goed beugelslot.

  • Het kettingslot

cadenas chaine

Een betrouwbaar kettingslot wordt gemaakt uit gehard staal en heeft een degelijk (discus)slot. De schakels zijn meer dan 4 mm dik. Dit slot wordt vaak gebruikt als motorslot. Het biedt de mogelijkheid om je tweewieler ergens aan vast te binden. De kwaliteit van het slot wordt bepaald door de hardheid van de schakels.

Een ketting uit gehard staal kan even stevig zijn als een degelijk beugelslot. In vergelijking met een beugelslot biedt een kettingslot een grotere polyvalentie voor het vastmaken van je fiets, maar het weegt wel zwaarder (ongeveer 3 kg). Wanneer de fiets elke dag op dezelfde plaats wordt geparkeerd en je de toestemming hebt om je kettingslot daar achter te laten, is dit een heel interessant type slot.

  • Het kettingslot en het ringslot in één

De nieuwste fietsmodellen beschikken vaak over een combinatie van een ringslot en een insteek kettingslot. Deze sloten zitten aan elkaar vast, zodat je maar één sleutel nodig hebt. Je kunt het frame er ook mee vastmaken aan een vast voorwerp. Bij dit type slot is het van groot belang dat het kettingslot van goede kwaliteit is.

1
Sloten

Maak je fiets uniek

Voorzie je fiets van een uniek merkteken. Daardoor wordt je fiets herkenbaar en kan men je fiets makkelijker terugbezorgen indien deze teruggevonden wordt. Zo geef je de fiets ook een visuele identiteit waardoor een dief je fiets minder makkelijk kan doorverkopen.

Je fiets van een merkteken voorzien, kan op verschillende manieren:

  • Graveren: je rijksregisternummer wordt in het frame gegraveerd waardoor je fiets zichtbaar gemerkt wordt. Deze gravering kan extra benadrukt worden door een sticker. Niet alle fietsen kunnen echter gegraveerd worden.
  • Sticker: in het Brussels Gewest kun je een sticker krijgen met een uniek identificatienummer en een QR-code om op het frame van je fiets te kleven. Meer info op www.mybike.be.
  • Chip: bij aankoop van fietsen van bepaalde merken zit al een RFID-chip in het frame (of slot) verwerkt.

Voor dit merkteken kun je onder meer terecht bij de preventiedienst van je stad, gemeente of politiezone.

1
Maak je fiets uniek!

Koop nooit een gestolen fiets

Heling van fietsen is, net zoals fietsdiefstal, strafbaar. Zorg er bij de aankoop van een fiets voor dat je geen gestolen fiets koopt. Vraag bij aankoop van een tweedehands fiets ook steeds (een kopie van) de originele factuur. Let extra op wanneer:

  • een ringslot zwaar beschadigd is, sporen van braak vertoont en/of niet meer functioneert;
  • er deuken in het spatbord zijn en lakschade aan het kader, daar waar normaal een slot hoort te zitten;
  • een nieuwe fiets geen gemonteerd ringslot heeft;
  • een fiets overschilderd of herspoten werd;
  • de sticker van de leverancier verwijderd of overschilderd werd;
  • het framenummer en/of de barcode van recentere fietsen geheel of gedeeltelijk verwijderd werd(en);
  • het kader zichtbare slijpplekken vertoont die verraden dat een eerder gegraveerd rijksregisternummer verwijderd werd.

Stel bij aankoop van een fiets samen met de verkoper altijd een aankoopbewijs op waarop je het volgende vermeldt:

  • de omschrijving (merk, model, type, soort, kleur, bijzondere kenmerken, …);
  • eventueel het framenummer van de fiets of een merkteken;
  • het aankoopbedrag;
  • de datum van aankoop;
  • de identiteit en de handtekening van de verkoper en de koper.

Indien je de gemerkte fiets wilt verkopen, vermeld je best uitdrukkelijk het merkteken op het aankoopbewijs dat je samen met de koper opstelt.

1
Koop nooit een gestolen fiets

Fiets toch gestolen? Doe aangifte!

Aangifte kun je doen bij de lokale politie of elektronisch via de website www.police-on-web.be of via de website van jouw politiezone.

1
Fiets toch gestolen? Doe aangifte!
Welk type advies wenst u te krijgen van onze adviseur?

Doe gratis beroep op de diensten van een onafhankelijk expert voor diefstal of brand. De aangeboden diensten verschillen van gemeente tot gemeente, maar zijn alle zonder enige verplichting. 

Vul de postcode van je gemeente in en ontdek welke diensten aangeboden zijn.